TechSemut Malaysia

Alibaba Yakin Akan Dapat Keuntungan Jangka Panjang Dalam Pelaburan “eSports”

Alibaba Yakin Akan Dapat Keuntungan Jangka Panjang Dalam Pelaburan “eSports”

Alibaba Yakin Akan Dapat Keuntungan Jangka Panjang Dalam Pelaburan “eSports”
Disember 07
08:37 2017

BARCELONA – Syarikat Alibaba yakin akan memperolehi keuntungan jangka panjang daripada pelaburan “eSports”.

Industri “eSports” yang berkembang dengan pesat mungkin belum lagi menarik hak penaja dan hak televisyen sukan yang sebenar, tetapi konglomerat e-dagang China, sayrikat Alibaba percaya ia hanya tunggu masa yang tidak lama sebelum permainan video yang kompetitif akan menjadi industri besar.

Alisports cabang sukan syarikat Alibaba, yang dibuka pada tahun 2015 dengan matlamat untuk menunaikan trend dunia sukan elektronik yang pesat berkembang, yang mana pemain memainkan peranan dalam kejohanan permainan video yang menguntungkan dan berdaya menarik berjuta-juta penonton dalam talian.

“Kami bersedia untuk kehilangan wang perlaburan. Kita boleh menerima kerugian sekarang kerana kami berharap untuk mempromosikan sukan ini,” kata Ketua Pegawai Eksekutif Alisports, Zhang Dazhong dalam temu bual di final edisi Eropah yang kedua, Sukan Dunia Elektronik Alisports ‘(WESG) di Barcelona.

“Bagi sukan yang mempunyai banyak penyertaan, ia mesti mempunyai masa depan yang cerah, walaupun jika sekarang tidak menjanakan banyak wang, tetapi pada masa akan datang, anda pasti akan mendapat ganjaran. . “

Pada tahun 2016, Alisports menandatangani perjanjian dengan Persekutuan Antarabangsa e-Sukan (IeSF) untuk mewujudkan WESG, sebuah kejohanan antarabangsa yang terkemuka di pasaran.

Edisi pertama WESG menyaksikan 63,000 peserta daripada 125 negara bersaing untuk berkongsi hadiah US$ 5.5 juta hadiah.

Tetapi hasilnya tidak begitu menarik untuk Alisports, yang kehilangan 70 peratus daripada pelaburan mereka.

“Kami menganggarkan bahawa dalam tempoh lima hingga sepuluh tahun … model perniagaan akan menjadi lebih mantap. Selain daripada pertandingan, kita perlu mengingati perniagaan elektronik dan pemasaran yang berkaitan dengan “eSports,” tambah Zhang.

Penyertaan dalam “eSports” telah melonjak sebagai permainan maya mendapat daya tarikan dengan penonton peminat di seluruh dunia yang kini dianggarkan sebanyak 400 juta orang menurut satu kajian oleh Deloitte, lebih daripada itu untuk besbol atau Liga Bola Sepak Kebangsaan bola sepak Amerika.

Saiz pasaran “eSports” akan meningkat dua kali ganda kepada US$696 juta tahun ini daripada US$ 325 juta pada tahun 2015, menurut kajian Deloitte. Ia meramalkan pasaran akan bernilai US$ 1.5 bilion pada tahun 2020.

Syarikat Alibaba percaya kedudukannya sebagai peneraju pasaran di China, kuasa besar “eSports” di seluruh dunia, memastikan pulangan ke atas “eSports” akan menambah.

“Di China kita mempunyai 1.8 juta fanatik eSport dan 65 peratus daripadanya adalah antara 18 dan 25,” kata Zhang.

“Mereka bermain permainan video, tetapi mereka juga membeli pelbagai produk dari Alibaba. Kami memahami mereka dengan baik.”

“Permainan sememangnya bukan sukan, tetapi “eSports” melibatkan konfrontasi peringkat tinggi, pasukan, rintangan individu, jadi saya fikir ia adalah sukan dan saya fikir sukan secara umum sedang berkembang ke arah gabungan teknologi dan aktiviti fizikal.”

Zhang berkata beliau berharap “eSports” akan menjadi sebahagian daripada Olimpik 2024 di Paris atau Olimpik 2028 di Los Angeles.

(Sumber – AFP)

Related Articles

0 Comments

No Comments Yet!

There are no comments at the moment, do you want to add one?

Write a comment

Write a Comment

Your email address will not be published.
Required fields are marked *

*

Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com