TechSemut Malaysia

Posts From hasnan

 Breaking News

Toyota labur Grab berbilion

Toyota Motor Corp (Toyota) melabur kira-kira RM3.9 bilion dalam syarikat Grab yang diasaskan rakyat Malaysia. Ia sekaligus menjadikannya pelaburan terbesar diterima Grab daripada sebuah pengilang kereta. Toyota dalam Grab berdasarkan keyakinan mereka terhadap penggunaan mobiliti dan peluasan khidmat O2O seperti GrabFood dan GrabPay di rantau ini. Grab beroperasi di 217 bandar di lapan negara Asia Tenggara dan menawarkan khidmat pengangkutan, penghantaran makanan dan bungkusan, bayaran online dan khidmat kewangan melalui aplikasi mudah alih Grab.

The post Toyota labur Grab berbilion appeared first on TheSkop.

sumber asal : http://theskop.com

0 comment Read Full Article
    Kucing SIAM

Kucing SIAM

Kucing Siam adalah baka natif yang dijumpai di Thailand. Ia adalah antara baka kucing Asia yang agak terkenal di Barat suatu ketika dahulu. Jika anda pernah menonton kisah Wizard of Oz, mungkin perasan kehadiran seekor kucing Siam yang mengganggu konsentrasi Toto sehinggakan Dorothy tertinggal kapal! BAKA KUCING SIAM Kucing siam memiliki corak bulu yang unik. […]

The post Kucing SIAM appeared first on Root of Science.

0 comment Read Full Article
    Tentang RASA…

Tentang RASA…

Rasa pahit, masam, manis, masin… Antara kenikmatan hidup adalah dapat menikmati pelbagai rasa makanan setiap hari. Bayangkan kalau segalanya tawar sahaja atau cuma satu rasa sahaja? Tentu bosan. Tetapi bagaimana sebenarnya lidah kita dapat merasai kepelbagaian rasa tersebut? Pernahkah anda terfikir? TENTANG LIDAH Lidah adalah organ yang membantu keupayaan manusia untuk merasa. Cuba lihat permukaan […]

The post Tentang RASA… appeared first on Root of Science.

0 comment Read Full Article

Kucing PUTIH Tidak Semestinya Albino!

  Kucing PUTIH Tidak Semestinya Albino!

Ramai yang memiliki kucing putih mulus. Ramai yang menyangka bahawa mereka memiliki kucing albino. Sebenarnya, tanggapan ini adalah tidak tepat. Tidak semestinya kucing putih memiliki mutasi pada gen yang menghasilkan pigmen. ALBINISM Keadaan albino adalah disebabkan kegagalan tubuh menghasilkan pigmen yang memberikan warna pada kulit atau bulu. Gen yang menghasilkan pigmen sama ada oren atau […]

The post Kucing PUTIH Tidak Semestinya Albino! appeared first on Root of Science.

0 comment Read Full Article

Ayam CEMANI

  Ayam CEMANI

Pernahkah anda melihat ayam hitam? Bukan sahaja bulunya hitam, daging, paruh, taji, malah keseluruhan organ termasuk organ dalaman juga hitam. Hati pun hitam! Apakah yang menyebabkan keadaan ini? AYAM CEMANI Ayam hitam digelar ayam cemani sempena nama di Kepulauan Jawa dimana baka ayam ini mula-mula dijumpai. Ia juga digelar ayam Kadakhnath, suatu tempat di India […]

The post Ayam CEMANI appeared first on Root of Science.

0 comment Read Full Article

Adakah Ayam Jantan Diperlukan Untuk Ayam Betina Bertelur?

  Adakah Ayam Jantan Diperlukan Untuk Ayam Betina Bertelur?

Bila kita beli telur dikedai, bolehkah kita eram telur tersebut untuk mendapatkan seekor ayam? (Jimat sikit dari beli anak ayam atau ayam hidup.. hehe) Tidak boleh. Agak mustahil telur tersebut menetas dan menghasilkan anak ayam jika dieram berapa lama sekalipun. Kenapa pula? Telur yang dihasilkan oleh ayam-ayam telur biasanya adalah telur yang tidak disenyawakan. Malah, […]

The post Adakah Ayam Jantan Diperlukan Untuk Ayam Betina Bertelur? appeared first on Root of Science.

0 comment Read Full Article

Maxis, AirAsia taja Piala Dunia di RTM – Gobind

Maxis dan AirAsia menjadi dua penaja utama siaran langsung Piala Dunia 2018. Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo mendedahkan kedua-duanya bersetuju menaja siaran langsung untuk disiarkan di RTM. Maxis menjadi berbelanja sebanyak RM18 juta manakala AirAsia pula RM12 juta melengkapkan penajaan dan kos berjumlah RM30 juta. Sebanyak 41 daripada keseluruhan 64 perlawanan bola sepak Piala Dunia 2018 di Rusia akan disiarkan di RTM. Selain itu, Gobind berkata masih ada lagi pihak akan tampil menaja dan ia dikira keuntungan kepada TV kerajaan.

The post Maxis, AirAsia taja Piala Dunia di RTM – Gobind appeared first on TheSkop.

sumber asal : http://theskop.com

0 comment Read Full Article

Dominasi melampau TM mundurkan negara

Carts organisasi syarikat monopoli fiber negara, TM yang berserabut antara punca kualiti jalur lebar di negara ini indah khabar dari rupa. Bapa Internet negara, Dr Mohamed Awang Lah, dalam status Facebooknya bernombor 178 mengulas awal tentang kerusi panas TM. Berikut disiarkan status tersebut yang diterbitkan pada pagi Khamis tanpa suntingan. #178: Kerusi Panas TM 1. Selepas PRU14, banyak kerusi panas bertukar tuan. Terbaru ialah MD/Group CEO TM. Tak tahulah ada kaitan dengan politik atau semata-mata kerana bisnes. Saham TM telah banyak menurun sejak akhir-akhir ini. 2. Bila saya tengok carta organisasi TM, terkejut juga saya. Yang lama masih kekal, yang baru terus ditambah. Satu faktor yang menurunkan kecekapan. Setiap anak syarikat perlu bos sendiri. Banyak overhead tu. Bilangan staf sudah hampir 30k. 3. Dulu TM ada Celcom. Dijualnya. Bagi saya satu langkah yang kurang bijak. Lepas tu beli P1 pula kerana nak masuk balik dalam bisnes wireless. Tukar nama kepada Webe. “E” tu disebut seperti dalam ‘ekor’. Kalau di Kelantan ada juga perkataan ‘tawar ebe’. Tak menarik bagi saya. Entahlah mungkin TM akan berjaya satu hari nanti. 4. Saya pernah melawat bilik telko sebuah universiti. Di dalamnya ada tak kurang tiga “fibre terminantion box” milik bahagian yang berlainan dalam TM. Mereka tak boleh berkongsi agaknya. 5. Dalam kumpulan TM ada Fibercomm dan Fiberail. Hampir semua gentian optik di negara kita dimiliki TM. TM beroperasi wholesaler dan retailer. TM Wholesale jual perkhidmatan kepada syarikat retail lain yang terpaksa bersaing dengan TM Retail. Mana boleh lawan. Dah lah tu, gentian optik adalah eksklusif untuk TM sahaja. Hanya bandwidth yang disewa kepada syarikat lain. 6. Bagi saya, ini satu kepincangan negara. Beri kesan besar kepada kualiti broadband. Mungkin dah sampai masa untuk susun semula TM supaya lebih cekap. Beggage lama perlu dibuang. Bahagian gentian optik sepatutnya diasingkan jadi wholesaler sahaja untuk memberi perkhidmatan kepada semua syarikat retailer lain tanpa bersaing dengan mereka.. Bahagian perkhidmatan global pula juga diasingkan untuk tumpu perhatian kepada bisnes antarabangsa, boleh menjadi kapal induk kepada kapal kecil lain. TM Retail boleh terus beroperasi secara yang lebih cekap. 7. Tapi siapalah saya untuk berkokok fasal TM. Hanya seorang pelanggan yang kerap mengadu …

The post Dominasi melampau TM mundurkan negara appeared first on TheSkop.

sumber asal : http://theskop.com

0 comment Read Full Article

Harga Huawei Nova 2 Lite turun lagi

Huawei melakukan kejutan dengan menurunkan lagi harga model telefon Huawei Nova 2 Lite. Kini, harga tersebut turun lagi kepada RM659, penurunan kali ketiga sempena Hari Raya ini. Sebelum ini, ia berharga RM799 dan kemudiannya diturunkan ke RM754. Huawei Nova 2 Lite mempunyai paparan penuh berdimensi tinggi (HD) 5.99 inci jenis FullView dan sistem dwikamera. Bayangkan dengan harga itu, anda boleh strim video pada nisbah skrin 18:9 hasil skrin 5.99 inci pada telefon bersaiz 5.5 inci saja. Takut ‘lag’? Operasi telefon bersama RAM 3GB dengan ROM 32GB. Rekaannya juga cantik di mata pengguna sama seperti dutanya, Hannah Delisha. Set dwikamera belakang 13 megapiksel + 2 megapiksel manakala kamera satu kamera depan 8 megapiksel.

The post Harga Huawei Nova 2 Lite turun lagi appeared first on TheSkop.

sumber asal : http://theskop.com

0 comment Read Full Article
Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com