Google Ada OS (Sistem Operasi) Mudah Alih Baharu, “Fuchsia”

Mountain View – Awal minggu ini, dunia mendapat melihat buat kali pertama, sistem operasi mudah alih yang baharu “Fuchsia” yang dibangunkan oleh syarikat Google.

Satu konsep baharu dari atas ke bawah dalam membawa pengalaman unik ke landasan peralatan mudah alih.

Walaupun aplikasi adalah teras setiap platform mudah alih yang semasa, sistem operasi “Fuchsia” pula memberi tumpuan kepada maklumat, menarik maklumat dari semua aplikasi yang sedia ada serta pelbagai perkhidmatan Google dan menyampaikan semuanya dalam susun atur satu persatu bagaikan kad tersusun.

Tidak lama selepas “screenshot” dimuat naik ke laman web, satu video yang telah dibuat, menunjukkan OS “Fuchsia” dalam operasi pada komputer yang menggunakan alat para pemaju.

Platform baru ini masih dalam peringkat awal pembangunan, bagaimanapun, OS “Fuchsia” telah muncul pada telefon pintar sebenar untuk kali pertama. Ini memberikan kita idea yang lebih baik daripada apa platform yang mungkin menjadi seperti dalam penggunaan kehidupan sebenar.

Manakala OS “Android” dibina di atas Linux, OS “Fuchsia” merupakan satu konsep baharu yang melengkapi platform mudah alih yang dibina dari bawah ke atas menggunakan kernel “Magenta” Google sendiri dan bahasa pengaturcaraan Google.

Write a Comment

view all comments

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.