Berita Menarik

Manusia Akan Berkawang dengan Robot (humanoid)

Pembaca : 30
0 0

atelier 02 - Crédit François Glevarec ©

Ini bukan cerita Komik atau fantasi jepon dan us tetapi Softbank Group Sebuah syarikat jepun telah memperkenalkan produk robot yang mampu berinteraksi dengan manusia yang di beri nama Pepper dan Nao . Dua robot ini yang mengunakan teknologi AI akan berada di pasaran tidak lama lagi .

Pepper Berkomunikasi dengan manusia

Pepper mampu digunakan untuk berkominikasi dengan pelangan bagi syarikat dan penyambut tetamu . Yang menariknya , pepper mampu bertindak balas dengan mod anda . Malah pepper mampu menganalisa mengunakan data yang ada padanya untuk menilai bahasa badan , mod anda berdasarkan ayat dan perkataan yang anda guna . Pepeer di reka supaya boleh berkomunikasi dengan anda selain mempelajari keperluan anda.

NAO , Mampu menjadi rakan dan alatan pembelaharan anak anda

NAO yang berukuran 58-cm humanoid yang mambu bercakap , dengan rupa yan comel , kecil dan bulat . Malah NAO didatangkan bersama sensor yang mampu “merasa” sentuhan anda dan seterusnya bertindakbalas ke atasnya. Direka pada tahun 2006 dengan mengunakan bahasa aturcara mudah yang mampu mengajar anak anda membuat aturcara mudah untuk membuat ia berjalan , bercakap dan sebagainya .

Kini NAO  telah di bangunkan oleh kumpulan yang menjadikan programnya semakin berkembang dan ianya kini mampu berinteraksi dengan manusia dan menerima tindakbalas dari manusia. NAO memang alat pembelajaran yang amat sesuai kerana menjadikan pelajar meminati waktu pembelaharan .

Mungkin pada masa depan , kawan baik anda adalah sebuah robot 😉

Sumber :-

https://www.aldebaran.com

About Post Author

hasnan

Diploma dalam Sains Komputer (IT) dari UTM Ijazah Sarjana Muda Sains Komputer (IT) dari UKM
Happy
Happy
0 %
Sad
Sad
0 %
Excited
Excited
0 %
Sleepy
Sleepy
0 %
Angry
Angry
0 %
Surprise
Surprise
0 %